Mengenai Saya

Foto saya
Pangandaran, West Java, Indonesia
Simple

Kamis, 19 April 2012

Nikah Gantung (Khitbah) Satu Alternatif

Sedang pelbagai pihak seperti buntu mencari penyelesaian kepada barah  sosial yang menjurus kepada pergaulan dan seks bebas (zina) serta  rogol dan buang bayi berleluasa pada hari ini, saya menyarankan satu program atau projek besar iaitu "Taysir az Ziwaj" dilaksanakan, khasnya oleh pihak berwajib.
Taysir Az Ziwaj ialah "Permudahkan Proses Perkahwinan" terutama kepada anak-anak muda yang tidak berkemampuan dari segi  material untuk mendirikan rumahtangga tetapi dalam masa yang sama  mempunyai keinginan yang tinggi untuk hidup berpasangan.


Islam adalah agama yang penuh dengan rahmah dan berkah.  Ia diutuskan oleh Allah swt Tuhan yang mencipta manusia bukan untuk  menghalang atau menidakkan keperluan manusia seperti keinginan (nafsu)  syahwah dan sebagainya tetapi Islam datang untuk membetulkan dan memandu manusia agar melunas keinginannya secara yang betul, benar dan baik.
Gejala seks bebas (zina) dan rogol adalah angkara nafsu yang tidak terkawal dan   ia disalurkan secara tidak betul, tidak benar dan membawa keburukan  kepada diri dan orang lain. Sedang Islam menggalakkan perkahwinan (aqad nikah) agar hati manusia tenteram dan tenang serta nafsu dapat  dikawal. Ini membawa kebaikan kepada semua ummat manusia.
Firman Allah swt yang bermaksud :
"Dan  kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari  kalangan kamu dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu,  lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan  kekayaan kepada mereka dari limpah kurnia-Nya kerana Allah swt Maha Luas  rahmat dan kurnia-Nya lagi Maha Mengetahui." (Surah An-Nuur : Ayat 32)
Perkahwinan  yang digalakkan oleh Islam ini sewajarnya dipermudahkan prosesnya agar  generasi muda negara tidak liar dan kemaruk nafsu lalu terjebak dalam  kancah seks bebas (zina). Memudahkan prosesnya boleh dilakukan oleh pihak berwajib (kerajaan) seperti (sekadar menyebut beberapa contoh) :
Memberi peruntukan kepada pasangan muda yang ingin berkahwin
Memberi insentif sebagai galakan berkahwin
Mengurangkan karenah birokrasi yang menyulitkan
Kursus dan khidmat bimbingan perkahwinan secara percuma
Menganjurkan perkahwinan beramai-ramai yang menjimatkan
Mendidik masyarakat dengan budaya sederhana dalam majlis perkahwinan
Merendahkan hantaran perkahwinan
Antara kaedah mempermudahkan proses perkahwinan ini ialah Nikah Khitbah atau dalam bahasa mudah disebut oleh masyarakat kita sebagai [B]Nikah Gantung[/B]. Nikah Khitbah adalah sama seperti nikah biasa mengikut hukum dan perundangan Islam yang mempunyai 5 rukunnya iaitu :
Suami


Isteri
Wali
Saksi
Aqad (Ijab Qabul)
Cuma  bezanya ialah pasangan pengantin (suami isteri) tidak tinggal serumah  dalam tempoh-tempoh tertentu kerana beberapa keadaan seperti (sekadar menyebut beberapa contoh) :
Masih menuntut di kolej atau universiti
Tidak mempunyai kemampuan menyewa rumah
Belum bersedia menanggung komitmen kehidupan berumahtangga
Justeru  itu , buat tempoh tertentu pasangan suami isteri yang telah dinikahkan  itu tinggal berasingan (atas persetujuan bersama kedua-dua pihak)  dan barangkali tinggal bersama keluarga masing-masing sehinggalah mereka  merasakan segala halangan di atas telah selesai dan mereka benar-benar  bersedia mengharungi kehidupan berumahtangga yang besar  tanggungjawabnya.

Kelebihan Nikah Gantung
Kelebihan Nikah Gantung ini ialah mereka  adalah pasangan suami isteri yang sah mengikut hukum agama dan undang-undang negara. Andai dalam tempoh itu mereka bertemu, keluar makan, dating, study bersama bahkan kalau mereka terlanjur sekalipun mengadakan hubungan seks, maka apa yang mereka lakukan itu tidak salah atau tidak haram.
Andai  berlaku kehamilan, maka pasangan itu tidak perlu panik terutama pihak  gadis yang hamil kerana ia menghamilkan anaknya yang sah nasab (keturunan). Bahkan nanti mereka tidak perlu malu dan menjauhkan  diri dari keluarga kerana keluarga pula akan menyambut kedatangan bayi  itu dengan bangga dan bermaruah.
 Kes buang bayi yang berleluasa hari ini rata-ratanya adalah ekoran rasa panik dan hilang pertimbangan akibat malu  dan hilang maruah dari pasangan terbabit. Malah mereka juga takut untuk  kembali kepangkuan keluarga justeru mereka mengetahui bahawa hubungan  mereka salah dan mereka hamil hasil hubungan terlarang. Ia memalukan  keluarga dan mencemarkan maruah bangsa dan agama.


Akhirnya, jalan pintas dan terdesak yang ada pada mereka ialah buang bayi tersebut dengan harapan selesai masaalah dan beban yang mereka hadapi tanpa mereka menyedari bahawa akan mencetus bencana yang lebih parah kepada sosial negara.

Penerimaan Masyarakat
Sebenarnya [B]Nikah Khitbah[/B] ini pernah dilakukan dalam masyarakat Arab. Menurut amalan tersebut,  sewaktu majlis pertunangan, ia dilangsungkan sekali dengan majlis aqad  nikah (halflun nikah) tetapi mempelai tidak boleh tinggal sekali (serumah) sehingga berlangsungnya pula majlis perkahwinan (haflul Qiran). Terkadang tempoh itu (antara pertunangan dan perkahwinan) menjangkau tahun lamanya.
Dalam masyarakat Melayu, amalan ini sebenarnya pernah diamalkan sebelum ini dengan nama Nikah Gantung. Ia pernah dikaji oleh beberapa Anthropologist seperti Paletz, Djamour dan Jones. Mereka mengistilahkan Nikah Gantung sebagai "Suspended Marriage Contract" iaitu satu fenomena sosial yang diamalkan oleh masyarakat Islam di Asia tenggara.
Malah menurut Abdul Jalil Borhan, perkara yang berkaitan dengan Nikah Gantung terdapat dalam seksyen 112 (dalam bahagian 5) enakmen Pentadbiran Agama Islam Johor.

Perbahasan Hukum
Salah satu dalil yang digunakan oleh sebahagian para alim ulama' ialah  Perkahwinan Rasulullah saw dengan Aishah rha. Menurut hadis yang  diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim, Rasulullah saw telah mengahwini  Aishah ketika berumur 6 tahun dan hanya duduk serumah ketika Aishah  berumur 9 tahun. Hadis ini menjadi dalil berlakunya aqad nikah, maka  bukan menjadi kewajipan bagi mempelai untuk terus tinggal serumah  terutama atas persetujuan kedua pihak untuk beberapa tempoh yang  dipersetujui.
Apabila pasangan pengantin (nikah gantung)  bersetuju untuk tinggal berasingan kerana beberapa perkara yang diambil  kira seperti yang saya sebutkan di atas tadi, maka tidaklah berbangkit  isu nafkah batin (jima'/bersetubuh). Apa yang timbul ialah perbahasan dari segi nafkah zahir (material)  . Berkait perkara ini, kita mempunyai beberapa pandangan :
a] Mazhab Zahiri seperti yang dinyatakan oleh Ibn Hizam iaitu nafkah ini (nafkah zahir)  wajib dengan berlakunya aqad, maka selepas sahaja aqad nikah, suami  wajib memberi nafkah zahir kepada isterinya.


b] Pandangan jumhur ulama' iaitu nafkah zahir itu hanya wajib apabila isteri memenuhi syarat-syarat tertentu seperti isteri menyerahkan diri kepada suami (berpindah  ke tempat suami), boleh melakukan istimta' (mengambil keseronokan) ,  jima'/bersetubuh , isteri tidak keluar rumah tanpa izin suami dan  seumpamanya.
Nikah khitbah  dapat disimpulkan bahawa ; bebanan nafkah itu tidak diwajibkan ke atas  suami sekiranya kehidupan biasa suami isteri belum berlaku.  Bagaimanapun sekiranya suami isteri tersebut keluar bersama, maka tiada  halangan dari segi hukum syara' kerana mereka adalah suami isteri yang  sah. Demikian juga andai berlaku kehamilan maka bayi itu sah dan mereka  boleh menjalani kehidupan berkeluarga seperti biasa yang sah. Tidak perlulah mereka melarikan diri, buang bayi dan menggugurkan bayi atau membunuhnya .
Tegasnya saya sebutkan disini, terutama kepada pihak berkuasa agama,  ibu bapa dan seluruh anggota masyarakat termasuk anak-anak muda agar  mereka kembali kepada cara hidup Islam. Walaupun nikah gantung ini kelihatan seperti baru dalam negara kita bagi sesetengah pihak, tetapi  ia lebih baik dari kita membiarkan anak-anak gadis dan teruna kita  berpeleseran, bergaul bebas lalu akhirnya mereka terjebak dalam kancah  seks bebas dan penzinaan yang memalukan. Bukan sahaja maruah keluarga dan agama tercalar, murka Allah swt itulah yang paling ditakuti.


http:/.romdani45498.blogspot.com/2010/12/nikah-gantung-khitbah-satu-alternatif.html